Het eerste treinstation van Haarlem werd geopend in 1839. In 1842 werd er een nieuw station geopend op de huidige locatie. Het oorspronkelijke stationsgebouw werd tussen 1906 en 1908 vervangen door een nieuw gebouw van architect Dirk Antonie Nicolaas Margadant. Hier zie je een aantal bouwtekeningen van dit station.
Kenmerkend voor het gebouw zijn twee verschillende in- en uitgangsgebouwen en de wachtkamers op het eilandperron. Het is het enige station in Nederland in de Art nouveau of Jugendstil-stijl.
Herkomst
Maker |
D.A.N. Margadant |
Datering |
1906 - 1909 |
Collectie |
Archief |
Organisatie |
|
Nummer |
Toegang 2337, inv.nr.: 1906.407 |
Link |
https://hdl.handle.net/21.12102/D27CB2D5D2E641A6AD45AB4443AD1096 |
Gerelateerde thema's
Beschikbare tools
Overzicht van bron(nen) op de kaart
Haarlem in vogelvlucht
Stadsrecht van Haarlem
Oprechte Haerlemsche Courant
Bouwtekeningen station Haarlem
Beleg in kaart (1572-1573)
De Grote Markt (1696)
Executies na de capitulatie
Ovale Zaal Teylers Museum (ca.1800)
Vouwtekening Ovale Zaal
Kenau tijdens het beleg van Haarlem
Electriseermachine van Van Marum
De toren van de Grote Kerk
Slag op Haarlemmermeer
Gezicht op Haarlem (1615)
Cluveniersschutterij
Lettergieterij
Bleekvelden
Herinrichting Grote Markt (1966)
Grote Markt (1959)
Grote Markt (1969)
Locomotief de Arend
Bijl
Tulpenboek
Na de brand (1578)
Kaart van Haarlem (1947)
Haarlem en omstreken (1941)
Haarlem en omstreken (1930)
Stad in vogelvlucht (1906)
Stad in verval (1829)
Pronkkaart (1689)
Plattegrond (1560)
Haarlem en omstreken (1921)
Gouden Eeuw (1646)
Eerste arbeiderswijken (1904)
Cornelis
Stadhuis (1671)
Handtekening Teyler
Handtekening Kenau