Het eerste treinstation van Haarlem werd geopend in 1839. In 1842 werd er een nieuw station geopend op de huidige locatie. Het oorspronkelijke stationsgebouw werd tussen 1906 en 1908 vervangen door een nieuw gebouw van architect Dirk Antonie Nicolaas Margadant. Hier zie je een aantal bouwtekeningen van dit station.
Kenmerkend voor het gebouw zijn twee verschillende in- en uitgangsgebouwen en de wachtkamers op het eilandperron. Het is het enige station in Nederland in de Art nouveau of Jugendstil-stijl.
Herkomst
Maker |
D.A.N. Margadant |
Datering |
1906 - 1909 |
Collectie |
Archief |
Organisatie |
|
Nummer |
Toegang 2337, inv.nr.: 1906.407 |
Link |
https://hdl.handle.net/21.12102/D27CB2D5D2E641A6AD45AB4443AD1096 |
Gerelateerde thema's
Beschikbare tools
Overzicht van bron(nen) op de kaart
Beleg in kaart (1572-1573)
De Grote Markt (1696)
Electriseermachine van Van Marum
Kaart van Haarlem (1947)
Haarlem en omstreken (1941)
Haarlem en omstreken (1930)
Stad in vogelvlucht (1906)
Stad in verval (1829)
Pronkkaart (1689)
Plattegrond (1560)
Na de brand (1578)
Gouden Eeuw (1646)
Eerste arbeiderswijken (1904)
Tulpenboek
Bijl
Locomotief de Arend
Grote Markt (1969)
Grote Markt (1959)
Herinrichting Grote Markt (1966)
Bleekvelden
Gezicht op Haarlem (1615)
Slag op het Haarlemmermeer
Cornelis
De toren van de Grote Kerk
Kenau tijdens het beleg van Haarlem
Ovale Zaal Teylers Museum (ca.1800)
Bouwtekeningen station Haarlem
Handtekening Teyler
Oprechte Haerlemsche Courant
Handtekening Kenau
Haarlem in vogelvlucht
Stadsrecht van Haarlem
Vouwtekening Ovale Zaal
Stadhuis (1671)
Executies na de capitulatie
Haarlem en omstreken (1921)
Cluveniersschutterij
Lettergieterij