023
Bron

Een populaire attractie op kermissen in de 19e eeuw zijn de zogenaamde automaten. Dit zijn mechanisch aangedreven apparaten van een persoon, historische gebeurtenis of natuurlijk fenomeen. Ze vormen een ‘levend’ kunstwerk die beweegt en waar verhalen bij verteld worden. Soms bevatten de automaten zelfs muziek en geluidseffecten.

Op de kermis van 1874 had de heer H. Kaschner zijn Museum van mechanische kunstwerken opgesteld op de Botermarkt. Aan de onderwerpen die de automaten verbeelden is goed te zien dat ze zowel vermakelijk als interessant zijn. Naast een mechanische zon en Paus Pius IX stonden in de tent van zeventien bij elf meter ook de Hongaarse bandiet/Robin-Hood Rosa Sandor en de Mexicaanse kermisrariteit Julia Pastrana. Wilde je er ook bij zijn? Een kaartje op de eerste rang kostte omgerekend zo’n 5 euro.

Naast de zeventien andere automaten die door de heer H. Kaschner in zijn museum van mechanische kunstwerken werden tentoongesteld, is zijn pronkstuk de ‘Mechanische Oliphant’. Hoe Kaschner aan de olifant is gekomen is niet duidelijk, maar dat hij maar tien jaar oud is, zoals hij zelf beweert, is onjuist. Al in 1831 werd de olifant in Nederland getoond door Pierre Ferzi en in 1851 door G. Tietz. Dat het hem verder redelijk wat geld zal hebben gekost, zal ook kloppen gezien de omvang (137x85x64 cm) en zijn maker, de Franse meester Hubert Martinet.

De olifant bevindt zich nu in de collectie van het Waddesdon Manor in Buckinghamshire.

Herkomst

Maker

Onbekend

Datering

1874

Collectie

Museum Enschedé

Organisatie

Noord-Hollands Archief


Verdieping

Gerelateerde thema's

Volksvermaak

Trefwoorden

Volksvermaak

Beschikbare tools

Overzicht van bron(nen) op de kaart

Gerelateerde bronnen

Alle bronnen